Cara elak tertido dalam kelas

Assalamualaikum..
 tips ni rasanya berguna untuk mereka-mereka yang masih bersekolah.. Aku ni kiranya memang suka tidur dalam kelas sejak sekolah menengah sampai lah sekarang... tapi aku bukan suka sangat pun nak tidur dalam kelas sebab satu kerugian bila tak dapat fokus dalam kelas.

Banyak faktor sebenarnya kenapa boleh tertidur dalam kelas..
1. Tak cukup atau terlebih tidur
2. Cikgu lebih kepada mendodoi daripada mengajar.
3. Cikgu membaca buku teks.
4. Cikgu mengajar syok sendiri kat depan kelas..

ok, disebabkan hobi aku tidur dalam kelas, jadi macam-macam cara yang aku guna untuk buang rasa mengantuk tu. Rasanya berkesan jugak..

1. Bawak gula-gula yang berdingin contohnya hall atau hack.. bila makan gula-gula badan terasa segar sikit. tapi jangan kau makan time puasa!

2. Suruh kawan sebelah cubit tangan korang.
ini memang selalu aku buat, aku suruh orang cubit sebab bila sakit, aku akan marah kawan aku tu jadi hilang lah mengantuk

3. Alihkan tumpuan kejap.
kalau korang dah nampak tulisan kat buku tu jadi dua, sila alihkan pandangan pandang budak kelas korang paling hensem/lawa.. selalu aku buat ni..hahahaa..

4. Elak pandang buku teks lama-lama
Bila cikgu mengajar, lebih baik korang pandang muka dia ataupun papan hitam sebab percayalah buku teks mempunyai daya tarikan yang kuat untuk korang tidur.

5. Basuh muka
Pergi bilik air basuh muka korang tu, tapi aku tak berapa suka cara ni sebab aku selalu lupa bawak tisu. aku selalu mintak izin nak pergi tandas tapi aku akan pergi jalan-jalan pusing sekolah tu.

6. Mintak cikgu berehat 10 minit
Kalau tak tahan sangat, mintak cikgu stop mengajar 10 minit supaya korang boleh tidur kejap. tidur kejap ok, jangan tidur lena-selenanya..

7. Kalau tak berkesan jugak, korang tidur jelah.. tapi pesan dulu kat kawan sebelah..
"aku nak tidur ni, kau jangan tidur pulak"



p/s : ada 33 orang lagi yang belum laksanakan langkah kedua segmen aku.. emm, kalau korang ada masalah yang tak mengizinkan korang wat benda tu pada masa yang ditetapkan, bagitau aku.. aku akan cari yang belum buat sebab aku dah kata dari awal, setiap yang join perlu bertindak.. dalam hal ni aku tegas ok! aku harap takde yang join sebab nak dapat traffik je tapi tak nak support blogger lain..

45 KOMEN BERKOTAK BULAT:

semutsengal said...

aku suka melukis je kalau mngantok tuu..



HAHAHAHAHAH

Ezad Skytech said...

da basuh muka banyak kali..tapi segarnya 5 minit je..lepas tu mengantuk balik..macam mana tu..? haha~

Unknown said...

ada lagi task nak buat kan? hee :) muka tengah excited nak mempromote ni

A's said...

HAHAHA! samala KB..kite pun selalu suke tido gak dalam kelas..hihi :P

Anonymous said...

semua faktor salahkan cikgu? kesian cikgu. hahaha.

aku rasa, aku sudah laksanakan tugas sebaik mungkin. kalau ada kilaf, tegur aku. :)

syuxer said...

pengalaman telah membuatkan kb mencipta entri neh kan.hehe..;)

memang pun ada benar tips KB bagi tuh hehe..syuk kalau mengantuk kadang2 gi toilet untuk basuh muka heheh..

reza al-razi said...

Masa sekolah dulu sy duduk sebelah member yg sama2 suka tido time cikgu mengajar. Jadi kitorg berpakat... 'kalau aku tertido kau kejut, kalau kau tertido ak plak yg akan kejut.' sudahnye dua-dua tido.. x de sape yg kejut.. last2 cikgu yg tolong kejut. muahaha..

K O R I E said...

hehe. korie dh buat semua. tp xberkesan

Unknown said...

wah tips elak main snooker dalam kelas la..heheh Han slalu buat yg no 7 tu..hahah ikut turn dgn mmbr sblh..

Unknown said...

raasa dah lama dah tak tertidur dalam kelas...hehe..tertidur kat tempat kerja le pulak...hehe

izni said...

dah lamaa carikk tips tips mcm ni.
heheheh.
yang number tiga menarik .
nak try lah.
:))

Sarah Mnasir said...

bln2 pose ni cre no 1 yg pling best.. haha..

Unknown said...

pulas telingga kb hehee...bro dulu sapu minyak cap kapak je kt mata

SoLy SoLicious said...

lagi efektif pacak lidi kat mata :)

ILA HonEyBuNNy said...

hehe..

jarang tertido dalam kelas...kawan selalu tertido..

pas tu dia suruh cubit2 dia..ehhehe

kotak bulat said...

Mr.Thinker@Ali: eh, bukan salahkan cikgu... mksud kb, kb selalu terlelap bila cikgu kurang daya tarikan untuk menarik pelajar fokus.. tp bukan semua cikgu mcm tu, kalau cikgu best, kelas 3 jam pun kb tak kan lelap..

Wanie said...

ramainye lagi yang tak buat..huhu..kena tegas sikit KB..:)

wanie selalu bawak gula2, tapi ade jenis lecturer tapi makan gula2 dlm kelas..sabo je la..

Unknown said...

sape ek org yg ko sllu pesan tu ek??
aku kan... tapi kan macam x pernah berkesan je...hehheheheh

kocix! said...

aq salu tdo..rlex je lect x marah.
haha..tp agak kuranag ajor lah kan!
ok2..t try lah cara2 nih.
trimas!

biela bell said...

cara cubit2 tu dah tak berkesan sekarang nie..Biasanya take for 5 or 10 minutes rehatkan minda jap..Bwk gula2 pun berkesan gak tp penah gak ngantuk giler sampai terkemam gula2 tu smpai terjaga dari tido.hua3x

myhatiku said...

spray mate dgn permata hijrah..wee:)

Unknown said...

sorry kb, eza tak perasan ada task seterusnya...Eza just singgah dan tinggalkan komen kat blog geng group Eza..Eza akan buat hari ni...sori byk2 k..

K said...

garang nye KB :P

p/s : biasanya option last tu yang menjadi XD

Anonymous said...

selalunya, era taklah tidur dlm kelas.. tapi, sejak masuk je bulan ramdhan ... time waktu last2 (ptg, era sklh ptg) , mesti mengantuk.. tak tahu kenapa...

p/s: huarrgghhh... ngantuknye...
tp tak jadi nak tidur lps baca blog KB .. he hehe

miss jambu said...

genk msa sekolah dulu suka mkn gula2,,siap bg kat cikgu lagi hahaha..

SOALAN SENGAL YANG KITA SELALU DENGAR & KITA TANYA KAN

Unknown said...

teringat balik masa study dulu..sampai marah dgn diri sendiri kalau ngantuk dlm kelas..

kak bui selalu sergah member yg ngantuk..bukan dia ajer yg segar balik,dgn kak bui sekali hilang ngantuk..hehe

Niena Muhammad said...

kalo tgh drive pn sama.. gigit tangan hehe

laskar pelangi said...

rindunya zaman sekolah.ingatlah lagi.time kelas sejarah lah paling mengantok gila.dah la cikgu tu garang nak mampos..muka ngantuk jer,terus kena soal..so,memang time kelas tu..dah siap2 dengan kertas conteng..kih3

Lissa Supplement Shaklee said...

xpernah plak tetido dlm class.....hihihii...fokus!!!

Anonymous said...

mkan gula2 jer ..
ada berkesan ada x . huhu ^^,

Unknown said...

huhu..
aku nih mkn gule2 hack pn tido gak..
(tahap kritikal da nih)

Fathiah Hamim said...

aku selalu kena jadi tukang cubit orang. -__-

cik pha said...

aku suka tido dalam kelas..masuk jer dalam kelas selang beberapa minit aku terus tumbang. hahaha

kokser kokdam said...

suh cikgu denda jalan itik.. kompem ilang ngantuk..

ambo buat utk anok2 mured.. jd!

hahaha

Unknown said...

zaman skola dulu kalau aku ngantuk dalam kelas aku tdo jek..kena sound pun tdo gak..siap susun2 buku supaya boleh tdo belakang buku..tapi skang tak dah..hehehe..

Nani.Najwa| Malaysian said...

basuh muke ..tapi lau dah ngantok sangt ..tertidur ,,gak

Suri said...

suri lau ngantuk, suri akan ikot a.k.a mengejek ckp lecturer kat dpn, tp jgn sampai bunyi suara, slain kite leyh dgr die ckp, kite gak sdg mengingat ape yg di ckp sbb kite mngulang setiap butir perkataan tuh...hehee kdg2 best tau ajukkn ckp org ni.

Afikah Aziz said...

klu kt tempat keje pun jadi ni klu buat cmni hehe,ika asyik ngantuk je kt opis haihhh :P

Anyyss Shuhaimi said...

sumenya dah penah buat..tapi masih mengantuk..ubat mengantuk,tidur je,,kih3

rayne rawt rawt said...

ceiitt. rawt rawt antara pelajar yang kerap tidur dalam kelas . hahaha .. semua ni dah try laa .. tapi time cekgu cantik masuk .. mustahil nak tidoq

Unknown said...

macam kenal je dewan .. huhuhuhuhu

zarul farhana said...

serius sya pon mcm tue gak...dri sek smpai la ke poli still mcm tue ska sgt tido lam class...hhahah

smua kt ats dh penah wat....

Alif Haris said...

alif kalau ngntuk ,mkn gula2 pastu usha2 awek ..hahaha

Anonymous said...

slaly ngantok gee terus tido je.. x fikir pnjg pon.. haha!

panglima harapan said...

bila ngantok...
mata aq suka melilau...
tengok luaq laa..
tengok owg lawa laa...
tgn plak dok melukis...
tulis benda2 jiwang kaa..
sambe laa mkn cokelat...
tp...
bukan cokelat berangin..
pesyen aq x suka hat mint2..
so, aq kulum yg manis2...
hahhaa...

Post a Comment