Apa itu Bookmark?

Zaman sekarang ni, aku rasa kita kena ambil dan belajar banyak-banyak ilmu IT ni kan..Haritu aku buat kerja dengan kawan aku, biasalah cari maklumat kat google je..google ni memang banyak membantu mudahkan kerja dan assignment aku.. Ceritanya macam ni, aku cari-cari maklumat yang berkaitan lepas dah jumpa aku suruh kawan aku bookmark page yang ada maklumat tu (tu laptop dia) .. dia pun dengan pantas ambil kertas dan pen, catat url page tu.. aku dah usha pandang dia pelik je..

aku : Milah, aku kata bookmark page ni je..
milah : aku takde buku, tulis kat kertas pun boleh la kan..
aku : errk?

ok, siapa yang tak tau bookmark tu apa? tak payah search makna kat google translate.. takde pun kat situ.. bookmark (penanda buku) ni bertujuan untuk menanda page kegemaran kita dan untuk memudahkan kita pergi ke page tu lain kali. Aku selalu gune bookmark ni sebab tak payah nak tekan google lagi, dengan satu klik je terus dibawa ke page yang aku nak tu..

Bagi yang gunakan google chrome atau mozilla firefox, kat atas browser tu ada simbol bintang, klik je benda tu dan page sudah pun di bookmark..
Bila dah di bookmark, dia akan terpapar kat bawah ruang search macam yang dashboard kat gambar atas.. senang je kan..

itu untuk yang ada komputer sendiri, tapi macam mana yang nak bookmark page tapi gunakan komputer orang lain? ada jugak penyelesaian nya..
1. search 'google bookmark'
2. sign up la ikut email korang.. dan add new list
3. masukkan je link yang nak dibookmark kat bahagian add staff.


p/s : pe kata bookmark blog aku dulu..lalala~ ehem!

31 KOMEN BERKOTAK BULAT:

Unknown said...

dashyat kb nih ! sampai kaji bookmark hmm bro pun tak tau benda alah tu hihiii

Unknown said...

walaupun sy ni agak buta IT,, tapi setakat bookmark tu tau la.. hehe memang suka bookmark blog2 yang best2. sebab tu kalau dorang tak update pun tetap bukak.

kehkehkeh dah lama bookmark blog KB, KB lak bila lagi? hehehe

Gamez loVer said...

haha.. penanda buku o book mark.

semutsengal said...

wahahaha,

aku pun dulu tak reti guna.

teettt !!

yusuflaili(Goku) said...

salam;
Cam tu je,betul jugak takyah lah tercari2 kat google url benda yang kita nak...

Jom Makan said...

Rajin btol kwan kb salin url..kekeke..usha tngga kjayaan..hehe

ILA SYAMILA ♥♥ said...

hihi kelakar kwn KB. em tq ! sgt2 membantu ;D

Sayidah Nafisah Ruslan said...

bila bookmark dah penuh.. dah jadi pening nak buka mana satu dulu.. haha

mohdhazlan Dreadlock said...

bookmark = penanda buku ...ye ke ..hehe

bukanretis said...

kwn ko tu cam kwn aku je..ke tu kwn ak gk.hahah

bookmark aku da cam kamus da bile tgk.hoho

Ayna said...

huhu betul tu. skang ni IT penting. kalau tak terer pn, biarlah tahu sikit2 ye dak?

unna amek IT sem depan :)

Belog Sambal Belacan said...

sape tak tahu lps ni babab dia..hehe_)

Belog Sambal Belacan said...

sape tak tahu lps ni babab dia..hehe_)

Zul fattah said...

dah tahu dah.. blog ko tak payah bookmark.. dah ada dlam bloglist aku.. haha

biela bell said...

nie namanyer blogmark..haha

Ezad Skytech said...

blog KB tak payah bookmark da...da engat pon url blog ni..heee~

Unknown said...

eh..agak2 lah..hehe...alah..KB ni..buat pe nak bomark url blog ko,kan dah ada ka bloglist..hahaha..

Alif Haris said...

hehehe .. jom bookmark blog KB ! ^^

Nurul Iman said...

zaty pn bru je thu psl bookmark nie
mule2 ingatkan susah
ble da try bru thu senang!
haha rase mcm kampung gile jek xD

Anonymous said...

senang ada bookmark

halidaRahman said...

dah BM awal2 dahh ^^,

Sarah Mnasir said...

blog kb ta pyh bookmark sbb da bookmark lam pale.. hehe

K said...

hehe, selalu bookmark benda penting XD

HanTu-ToMYam said...

RAJIN NYA KB NI.....

abghani said...

bravo..aku tk penah tahu ttg bookmark

Anonymous said...

bookmark memang memudahkan kerja... :D

SoLy SoLicious said...

kdg xamik peduli pun psal bookmark ni..hahahaha

Anif Abdullah| AA said...

bookmark ni macam speed dail jugak kan kb...hehe...memudahkan sesiape je pengguna laptop lagi2 blogger macam kita nih ^^

shamyheart said...

tak bookmark blog kawan2 tapi bila taip jer kat atas tu, terus naik url yg sllu kita masuk.

rajin KB buat kajian ye. teruskan. bermanfaat ni.

Anak Wak Mail said...

owh..aku pon xtahu bookmark ni sampailah seorang kakak ni ajar..ke kakak tu kb??xmungkin..:P

[sutera kasih] said...

sy suka bookmark blog yg best2 hehe
tuto2 yg bgs pun sy akan bookmark

Post a Comment